Divu nedēļu ceļojums uz Taizemi ar rūpīgi pārdomātu programmu, ietverot valsts ziemeļus. Salīdzinot ar pagājušo gadu, cena mainījusies tikai atbilstoši lidostu nodokļu pieaugumam, turklāt jāņem vērā, ka visas maršrutā paredzētās ekskursijas iekļautas cenā, izņemot vienīgi tās, kuru norisi nevar garantēt, kā arī izvēli laika pavadīšanai brīvajās dienās Pataijas kūrortā. Posies ceļam un atvelc elpu!
Smaidu un orhideju zeme
Grezni budistu tempļi, viesnīcu augstceltnes un dēļu, kartona, bambusa būdiņas. Lotosa ziedi un orhidejas, palmas, kokosrieksti, ananasi un daudzi nepazīstami koki, augļi un ziedi. Mazi, smaidīgi, glīti cilvēki. Taiboksings un gaiļu cīņas, nelegālas izpriecas. Ziloņu, krokodilu, čūsku, mērkaķu šovi. Mūžīgā tropu vasara visu gadu. Cita pasaule, cita uzskatu sistēma, cits dzīvesveids, citas problēmas. Rietumi Austrumus nekad nesapratīs bet tas tad arī ir eksotikas garants! Savat-dī khrap esi sveicināta, Taizeme!
Taizeme
jau vairākus gadus kā kļuvusi par turīgāku un eksotikas kāru latviešu tūristu
iecienītu ceļojuma mērķi. Un ne velti. Visā Dienvidaustrumāzijā tā, līdzās
krietni dārgākajai, karstākajai un musulmaniskajai Malaizijai, ir attīstītākā
valsts ar lieliski sakārtotu tūrisma infrastruktūru kas gan vienlaikus
nozīmē to, ka, ja vien kaut kur ir iespēja likt jums atdarīt maciņu, tā
netiks palaista garām. Cilvēki, sevišķi taju meitenes, ir ļoti pretimnākoši
un smaidīgi, pilnībā attaisnojot epitetu smaidu zeme. Un tradicionāli,
nākot ārā no lidostas, mūs sagaida glīta meitene ar orhideju virteni katram
atbraucējam. Protams, šajā brīdī katrs tiek nobildēts, un vēlāk viesnīcā
šo foto glītā rāmītī piedāvā nopirkt. Un tā ikvienā daudzmaz ievērības
cienīgā vietā: foto uz nozīmītes, šķīvja, visdažādākajos rāmīšos...
Kontrastu pilnā debesskrāpju un tempļu metropole Bangkoka, kā arī sekstūrisma
galvaspilsēta Pataija presē nu jau aprakstītas visai bieži. Pamatīgais
karstums cauru gadu, asā Centrāltaizemes virtuve, prostitūtu pārpilnība un
uzmācība, kas neļauj pat cilvēcīgi padzert kafiju ielas kafejnīcā
(atradis vietu, kur sēdēt, nevar būt, ka viņam neko nevajag, acīmredzot šim
prātā kādas īpašas vēlmes tās vajag noskaidrot...), bieži neatstāj
tās patīkamākās atmiņas.
Tāpēc šajā stāstiņā paciemosimies Taizemes ziemeļos, kur tūristu pūļi
ir ievērojami mazāki, dzīve mierīgāka, taču netrūkst īsteni ekskluzīvu
apskates vietu un pasākumu.
Siāmas ziemeļu galvaspilsēta
Ja nu kāds vēl nezina Siāma ir
agrākais Taizemes nosaukums, taču kopā saauguši dvīņi tur sen nav dzimuši,
bet attiecīgās šķirnes kaķi laikam visi kā viens jau izvesti no valsts.
Neredzēju neviena.
Lai nokļūtu senās un jaunās karaļvalsts ziemeļos, var izmantot autobusu,
vilcienu vai lidmašīnu. Izvēlējāmies, mūsuprāt, optimālāko nakts
vilcienu (~ Ls 10 12). No rīta šis Austrumu ekspresis, kur izskatās
aptuveni kā filmā Džezā tikai meitenes, ieripo Taizemes Ziemeļu
galvaspilsētā Čiangmai, un atšķirība uzreiz sajūtama. Normāls,
pat nedaudz dzestrs gaiss kontrastā piedūmotajai Bangkokas cepeškrāsnij, kur
temperatūra arī naktī nenokrīt zem +30°C. Var elpot!
Čiangmai,
ņemot par pamatu žurnāla Asiaweek piedāvātos 22 salīdzinošos rādītājus,
tādus kā, piemēram, sasniedzamības ērtība, dzīvošanas izmaksas, gaisa
piesārņojums, darbavietu skaits uz iedzīvotāju skaitu, zaļo zonu īpatsvars
un tādā garā, atzīta par devīto patīkamai dzīvošanai piemērotāko pilsētu
Āzijā, šeit uz dzīvi vai ilgtermiņa biznesa darīšanās apmetušies daudzi
eiropieši, amerikāņi, austrālieši. Vilcienā satiku kādu garu, rūsganu
norvēģi, īstenu vikingu pēcteci, kurš stāstīja, ka dzimtenē pavadot
tikai trīs mēnešus gadā akurāt tos, kad Norvēģijā ir vasara, bet
Taizemē lietus periods. Un tā jau piecus gadus Čiangmai. Šim Frūdem
blakus sēdēja neliela, glīti veidota, smaidīga vietējā meitene karstās
trimdas sieva, bez šaubām. Šīgada vai gadskārtējā, un vai tikai dzimtenē
viņam nav vēl viena, kura domā, ka ir vienīgā? nodomāju. Tā nudien ir
visai izplatīta parādība. Vēlāk tiku manījis arī kādu balto, kam pie
rokas aptuveni trīsgadīgs dēlēns ar nepārprotamu taju asiņu piešprici. Šis
tātad bijis no labajiem tētiem ar nopietniem nolūkiem vai varbūt šie nolūki
radušies vēlāk.
Taizemes Himalaju svētnīcas
Pēc
īsti eiropeiskām brokastīm, ko papildina vien gardākais no Taizemes augļiem
ananass (kas reiz ēdis īstu ananasu, nekad to vairs nepirks Eiropas
lielveikalā tāda nu ir mana pārliecība!), jādodas pirmajās tropu zemes
ziemeļu ekskursijās.
Dīvaini jau izklausās, kad tuvumā esošos paugurus sauc par Himalajiem, tomēr
tā ir taisnība. Arī divi tūristu iecienītie kalni Doi Suthep un
Taizemē augstākais Doi Inthanon jau piederīgi Himalaju priekškalnēm.
Sutepa kalnā atrodas viena no ievērojamākajām taju, precīzāk, t.s.
Teravadas budistu svētvietām, kur zeltītā stupā* noglabāts paša Budas
kauls. To esot ieguvis senās Lannas karalistes valdnieks Mengrajs, un, atbilstoši
leģendai, uzticējis šo relikviju īpašam baltam zilonim, kurš tad arī tikām
riņķojis pa apkārtni, kamēr izvēlējies vietu, kur būs celt templi un glabāt
vērtīgo pīsli. Starp citu, patiesībā ziloņi albīni nemaz sevišķi balti
nav, viņiem esot nedaudz gaišākas acis, nagi, mēle un vēl dažas ķermeņa
daļas. Ja tāds ziloņmātei atskrien, saimniekam tas jāatdod karalim. Pašreizējam
Taizemes karalim Bumibolam Adulaidejam, ko pazīst kā Ramu IX, esot astoņi
baltie ziloņi, kas ir ievērojams rādītājs. Nav arī nekāds brīnums
Rama IX mantoja troni tālajā 1946. gadā un ir visilgāk valdījušais no
visiem pašlaik dzīvajiem monarhiem.
Zilonim ir bijis ko pakāpties. Par ziedojumiem mūku būvētais serpentīns (te
jāpiebilst, ka katrs taju vīrietis dzīves laikā īsāku vai garāku laiku
pavada kā mūks) vijas augšup labu brītiņu. Tagad uz Sutepa kalna templi plūst
i svētceļnieku, i tūristu pulki. No autobusu pieturvietas, kur momentā metas
virsū suvenīru pārdevēju miriādes, uz templi ved lēzenas, pūķiem-sargiem
rotātas trīssimt pakāpienu kāpnes; ja ir veselības problēmas vai vienkārši
slinkums kāpt, tūristus augšā uzved moderns funikuliera tipa lifts, kurā svētceļniekus
vai mūkus gan neredzēt. Nokļūstot augšā, kā jebkurā budistu templī, jānoauj
kājas, jāapsedz pleci, un, ja šorti vai brunči nenosedz ceļus, jāuzvelk
milzīgas maisveidīgas bikses. No plašās terases paveras iespaidīga panorāma,
tostarp uz padsmit kilometru attālo Čiangmai, labi redzami arī lidostas
skrejceļi. Svētā tempļa teritorijā atrodas budistu klosteris, mūki visiem
gribētājiem dod savu svētību un laba vēlējumus. Mans ceļabiedrs Agnis arī
kāro pēc grēku atlaišanas budisma tradīcijās, un pieprasa, lai nofotografēju
viņu šajā procesā. Mūks neprotestē. Citi vienkārši iegrimuši meditācijā
un fotoaparātu zibšņiem nepiegriež ne mazāko vērību. (Budisms vispār drīzāk
ir pasaules uzskats, dažam arī dzīvesveids, nevis reliģija, un tas nav
kareivīgs, kas, izvēloties ceļojuma mērķi mūsdienu globālā terorisma ēnā,
nav mazsvarīgs apstāklis!) Spīd saule, mirdz zeltītie tempļu dekori, iešķindas
ziedojumu zvaniņi, visapkārt sveces un lotosa ziedi un tradicionālu dzeltenu
puķu virtenes, sajūta ir patīkama un viegla.
Citas sajūtas, līdzīgas, šoriez tikai fiziskā izpratnē, ir nākamajā dienā,
kad braucam ar mankīkāriem** kalnā visaugstākā Intanonā. Pašā
kalna galā gaida normāls Latvijas vasaras klimats, tādēļ vietējie steidzīgi
met plecos džemperīšus un jaciņas, arī man T-kreklā kļūst nedaudz vēsīgi.
Nu jā, pierasts pie karstuma. Šeit ir arī militārā zona, no kurienes tiek
novērota gaisa telpa, tāpat iespējamie mežu ugunsgrēki, izdarīti meteoroloģiskie
novērojumi. Plakāti vēsta, ka šajā virzienā fotografēt aizliegts. Pakāpjoties
vēl uzkalniņā, blakus nelielai svētnīcai atrodam Taizemes augstāko punktu
2595 m virs jūras līmeņa, kas atzīmēts ar mazu bronzas pankūciņu, kura no
biežajiem pieskārieniem noberzta jo spoža. Vēl te ir dabas parks, kurā aug
Taizemē reti sastopami koki un augi un ligzdo milzumdaudz putnu sugu. Kā
apliecinājumu šai patiesībai uz speciāli iekārtotās takas satiekam pāris
nopietnu vīru ar teleskopiem līdzīgiem fotoobjektīviem uz statīva.
Pabraucot kādu gabaliņu atpakaļ lejup, taisām pieturvietu pie diviem
grandioziem čediem*, kuros var ieiet kā templī, un pa daļai tādi tie arī
ir, jo veltīti karaļa un karalienes 50 gadu valdīšanas jubilejām. Jā, taji
savu karali tur lielā godā. Vērienīgais projekts īstenots ar Taizemes gaisa
spēku palīdzību, jo Intanona nogāzēs citādi kā ar helikopteru tik daudz būvmateriālu
un gatavu mākslasdarbu nemaz nevarētu nogādāt.
Ieskrējiens birmiešu Bordertaunā
Lai arī visgarākā robeža no visām
kaimiņvalstīm Taizemei ir ar Mjanmu***, oficiālie robežšķērsošanas
punkti ir tikai nedaudzi. Populārākais atrodas Taizemes tālākajā ziemeļu
pilsētā Maesai, ko Sai upe atdala no birmiešu Tečilekas. Abās pilsētās
noris aktīva tirdzniecība, preču klāsts un cenas ir identiskas. Tomēr ir kārdinājums
ievilkt biogrāfijā ķeksīti Biju Birmā! Vīza nav nepieciešama, ja
apmeklē šo valsti ne ilgāk kā uz 24 stundām. Mums pietiek ar divām. Sajūta
tomēr ir jocīga: Taizemes pusē jāiemaksā 100 bati (~ Ls 1,5) un jāatstāj
pase (Latvijas Republikas īpašums, ko nekur nedrīkstot atstāt!); pie birmiešiem
dodies tikai ar pases kopiju, samaksā piecus dolārus, un tev atņem arī pases
kopiju, izsniedzot mazu nožēlojamu lapeli, uz kuras uzskribelēts kaut kāds
numurs. Tas tad ir vienīgais dokuments, ar kuru pastaigāties valstī, kurā
valda militārā diktatūra...
Aina Tečilekā tomēr ir atšķirīga. Arī paši birmieši ir tumšāku ādu
un citādiem sejas pantiem. Sāku ticēt gidam, kurš apgalvoja, ka momentā
varot atšķirt birmieti no taja. Tikko esam paspēruši pāris soļu no robežpunkta,
mums metas virsū velorikšu spiets (Taizemē šādu transporta līdzekli
neizmanto tur ir motorikšas jeb tuk-tuk). Viņi piedāvā stundas vai divu
ekskursiju pa Tečilekas ievērojamākajām vietām vai arī uz vietējo
priekanamu, rādot izbalējušus foto ar meitenēm, kuras esot gūt, gūt,
velī gūt!**** Paejot nedaudz tālāk, kontrasti ar Taizemi kļūst arvien
pamanāmāki. Netīrība, aizdomīgi grausti, noplukuši bērneļi plikiem dupšiem
piesārņotā notekgrāvī cenšas ar tīkliņu noķert kādu zivteli. Un pēkšņi
ārkārtīgi grezna villa. Mašīnu ļoti maz, toties tikai visdārgākie modeļi.
Bordertauna! Ne velti jebkuras pasaules markas cigarešu pārdevējs, ja vien sāc
ar viņu runāt, drīz vien jau miedz ar aci un saka, ka var dabūt arī labāku
pīpējamo.
Priekšstats par šo robežpilsētu ir, taču diezin vai šeit var izdarīt vispārinošu
slēdzienu par Mjanmu. Caur pārpildītām piparbodīšu ielām ar īstiem
Rolex un Swatch pulksteņiem, patiešām īstu žeņšeņa tēju
un kafiju, bižutērijas kaudzēm, dārgakmeņu un ziloņkaula klāstu un
diedelnieku bariem virzāmies atpakaļ uz robežkontroles punktu. Pases atgūstam
bez problēmām un varam doties atpakaļ Taizemē, kur mūs jau gaida pusdienas
un vispār šķiet vieglāk elpot.
Zelta trijstūris
Slavenā
kontrabandistu paradīze starp Taizemi, Mjanmu un Laosu, ko šeit atdala
Mekongas upe un tās pieteka Sai, pašlaik vairāk barojas no tūristiem, kaut
arī gan jau kontrabandas preces neiet līkumu šai tradicionāli iestaigātajai
taciņai. Plašākā izpratnē Zelta trijstūris ir visai liela teritorija,
kuras augšējais stūris aizsniedz arī netālo Ķīnu, šaurākā
nelielais Sop Ruak ciems, kam atļauts lietāt skanīgo nosaukumu un no kura ar
laivu viegli nokļūt Taizemes kaimiņvalstīs. Pa dižo Mekongu kursē arī prāvāku
kuģu satiksme, lielākoties uz Ķīnu. Ķīnieši arī pamanījušies atpirkt
vai izīrēt nelielus zemes gabalus upes krastā, kur iekārtojuši piestātnes
un noliktavas. Jā, kur tik viņu nav!
Apskatām Opija muzeju, neiztrūkstošās suvenīru un apģērbu bodītes un
dodamies ekskluzīvā starpvalstu braucienā ar laivu pa Mekongu. Pabraucot pa
upi nedaudz augšup, Mjanmas pusē uzcelts milzīgs kazino, ko bieži apmeklējot
bagātākie taji un daudzu rietumvalstu tūristi. Lai arī Taizemes karalistē
azartspēles ir aizliegtas (izņemot naivu Sprinta tipa loteriju), un
varbūt tieši tāpēc šī spēļu elle esot celta tieši par taju
visticamāk netīro naudu. Bet tikai pārsimt metru tālāk atrodas
nabadzīgo birmiešu zvejnieku bambusa būdeles.
Griežam atpakaļ un kādu gabaliņu braucam tuvu Laosas krastiem, kur aina ir vēl
bēdīgāka. Upes malā kāda meitene skalo matus un divi gaužām mazi bērneļi
paši mazgā savas bikšeles. Upes atteka izveidojusi palielu salu, kurā drīkst
izkāpt bez kādām vīzām vai nodevām. Tas ir neliels ciems ar veikalu lapenēm.
Audumi, apģērbi, somas, tarbas... sevišķi jau neatšķiras no Taizemes piedāvājuma.
Vienkāršā krodziņā var dabūt kaut ko no Laosas virtuves un vietējo alu.
Tomēr tūristus visvairāk pārsteidz daudzās pudeles, kurās vietējā kandžā
kā formalīnā mākslinieciski ieritinātas nelielas čūskiņas. Šo dziru var
arī degustēt. Pārdevējs, piemiedzot aci, stāsta, ka šis šķidrums
uzlabojot libido un potenci, kā arī ieteicams zāļu tiesai vecākiem cilvēkiem,
tātad ārkārtīgi vērtīgs visiem dzertspējīgajiem. Taizemē, kur ir
diezgan spēcīga Zaļo kustība un citi dabas aizstāvji, tādas lietas nepārdod.
Atgriežoties Sop Ruak piestātnē, uz kāpnēm mūs sagaida bariņš bērnu
hmongu cilts tautastērpos. Viņu darbs ir bezgala skumjām acīm dziedāt
dziesmiņu, kurā savārstīti vārdi no angļu, vācu, franču un holandiešu
valodām, bet galvenā jēga ka pietiktu arī ar desmit batiem. Tie, kuri
fotografējas vai filmē viņus, kaut ko iedod. Kad tūristi aizgājuši, bērneļu
acīs atgriežas dzīvesprieks un atsākas rotaļas līdz nākamajai tūristu
laivai.
Sievietes ar gulbja kaklu
Atceros
no bērnu dienām Kinoceļotāju kluba vai sazin kā vēl stāstus par
sievietēm kaut kur tālajā Birmā ar zelta riņķiem ap kaklu, kas to izstiepuši
tik garu, ka, ja šos riņķus kādreiz noņemtu, nabadzītēm uzreiz pārlūztu
sprands.
Jautājam vietējam gidam par iespējām redzēt sievietes ar garajiem kakliem.
Savādā garkaklu karenu (padongu) cilts tiešām dzīvo tikai Birmas džungļos,
tomēr mūsdienās daudzi no viņiem pārbēguši uz daudz pārtikušāko
Taizemi, izveidojot pierobežas kalnos divus visai prāvus ciematus, kur nokļūt
gan nav viegli. Par bēgļiem rūpējas Taizemes karaliste, kā arī Karenu
nacionālās attīstības partija, iestāde, kas pirmkārt izklapatojusi nacionālo
īpatnību veiksmīgu pārdošanu itin kā tautas attīstības interesēs. Tas
izpaužas tādējādi, ka ik pa laikam nelielas padongu kopienas tiek izmitinātas
tūristiem vieglāk pieejamās vietās, kur vīri, kam ar kakliem viss ir tāpat
kā jebkurai citai tautai, pastrādā kādās liči augļu birzīs vai tabakas
plantācijās, vai arī vienkārši vāc kalnos skudras, kas esot īpašs
gardums karenu ēdienkartē (nez, vai tik atkal nav kādas mārketinga muļķības?),
savukārt sievas un meitas gaida tūristus, auž, pārdod suvenīrus un savus
foto. Gids
brīdina, ka tas nebūšot lēti, vismaz 600 batu (ap Ls 9), kas ietver aptuveni
300 metru braucienu ar mankīkāru stāvā kalnā līdz akā opija
pīpmaņu ciemam un atļauju apmeklēt garkaklu karenus. Takas sākumgalā piedāvā
arī braucienu ziloņa mugurā, pati taciņa (kā nekā apmetne darbojas
otro gadu) paspēta izlikt ar paretām akmens plāksnēm, pat pa ceļam jau piedāvā
suvenīrus. Savā ziņā tā ir vilšanās, tomēr garkaklu karenu apmetnes
apmeklējums, lai cik arī tas nebūtu komercializējies, vienalga ir ekskluzīvs
pasākums.
Nesagatavotu tūristu varētu pārsteigt fotogrāfijas, kur tās pašas meitenes
savus garos kaklus bez riņķiem un jebkādām problēmām mazgā upē.
Izrādās, tie ir gana spēcīgi un attīstīti, kaut arī tradicionāli,
palielinoties vecumam un tinumu skaitam, kļūst nudien iespaidīgi gari.
Vispirms jāteic, ka tie nav nekādi riņķi, bet paresna, spirālē satīta
stieple, turklāt meitenes to nēsā arī uz rokām un kājām, kur tai piemīt
vairs tikai dekoratīva, ne stiepjoša funkcija. Parasti vecākajām padongu
kundzēm kakla tinumu svars nepārsniedz piecus kilogramus, taču rekords esot
22 kg uz vairāk nekā 30 cm gara kakla (!).
Kā tas viss sācies, neviens lāgā pateikt nevar. Versijas ir vairākas: cilts
vīri gribējuši padarīt savas sievietes tik dīvainas, lai citu cilšu veči
uz tām vairs nemestu aci; kad vīri devušies džungļos medībās, sievietes
palikušas apmetnē vienas un neaizsargātas, un, tā kā zināms, ka tīģeris
savu upuri grābj pie rīkles vai, mazākais, pie locītavām, tinumi sievas
sargājuši vismaz no pirmā uzbrukuma (vai gan kakls būtu jāstiepj tādēļ,
lai tīģerim ērtāk aplauzt zobus?). Paši padongi stāsta, ka viņu ciltsmāte
bijusi sieviešu dzimtes pūķis ar garu, zeltītu kaklu un tāpēc... Lai nu tā
arī paliek.
Meitenes pozē cienīgi, par katru fotografēšanos pienākas ziedot vismaz 20
batus kādu pusdolāru. (Runā, ka par ziedojumiem un pārdotajiem suvenīriem
viņām sanākot ap 100 dolāriem mēnesī salīdzinot ar citām nabadzīgajām
kalnu ciltīm tā ir milzu summa.) Lielākā daļa pieklājīgi runā angliski
bizness ir bizness. Līdere šajā nozarē ir vecā tā ap gadiem
piecdesmit, spriežot pēc kakla tinumu garuma, lai gan noteikt gadu skaitu
austrumu sievietēm eiropietim nav viegls uzdevums. Cita, jaunāka meitene, no
kuras nopērku foto, kurā viņa redzama bez tradicionālajiem tinumiem, labprāt
pastāsta, ka no Birmas pārvākusies pirms četriem gadiem un šajā
apmetnē dzīvojot otro sezonu (lietus periodā lielajā padongu ciematā
kalnos). Apmetnīte ir neliela, cik tad ilgi bildēsies un skatīsies! pamazām
apmeklētāji sāk kājot atceļu. Un pēkšņas pārvērtības meitenes pēc
stīvās sēdēšanas un pozēšanas beidzot tiek pie izkustēšanās, sāk spriņģot
apkārt, sarunāties, smieties un pat koķetēt ar mums, pārpalikušajiem
diviem interesentiem!
Kad
esam nonākuši atpakaļ akā cilts ciemā, mūs ar neaprakstāmu smaidu
sveicina vecās melnzobainās opija pīpmanīšas, kuru blāvajās acīs atspīd
nevienam nezināmi džungļu magoņu lauki. Divdesmit batu foto kopā ar
vietējām superzvaigznēm Misisisisis Opijpīpēm, piecdesmit batu
auksts rīsa alus no ciema vienīgās leduskastes. Aiz kādas nožēlojamas
bambusa būdeles pamanu satelītantenu... Neaizmirstami.
Raitis Strautiņš
* čedi jeb stupa ir koniskas formas, biežāk slēgta tipa
celtne, kurā var atrasties kāds nozīmīgs apbedījums, glabāties dažādas
relikvijas, tā var kalpot arī vienkārši kā piemineklis kādam notikumam
** monkey-car mērkaķauto, daļēji segts kravas auto, kas paredzēts tieši
pasažieru pārvadāšanai
*** Mjanmu par Birmu sauca šo zemi kolonizējušie angļi. Pēc atbrīvošanās
no Lielbritānijas, valsts atguvusi savu nosaukumu.
**** savdabīga angļu vārdu very good ļoti labas izruna.