Sajūtu un maņu vilinājums

Indija ir zeme, kur aktivizējas visas maņas. Vai Impro maršruti tā veidoti, vai mana daba tāda - kas to lai zina!

Indijas sajūtas ceļa jūtīs

Pati nadzīgākā ir smarža, tā mani pārņem jau lidmašīnā, kad blakus un visapkārt sēž pazemīgās indietes savos greznajos tērpos, lēnīgie indieši un viņu mierpilnās atvases. Lavandas un karija, kardamona un koriandra, augļu un garšvielu sajaukums eļļās un parfīmā – tas manam degunam tiek piedāvāts jau lidojumā Stambula – Deli. Arī mani tā padara rāmu un pacietīgu – sēžu un baudu, un ilgojos, un skaitu uz ekrāna kilometrus līdz galapunktam. Manas nāsis šo smārdu visa ceļojuma laikā pa Indiju iesūc tik dziļi, ka, atgriezusies dzimtenē, nespēju un varbūt arī negribu no tā atiet, cik ilgi vien var, līdz pat Ziemassvētkiem, kur tās piedod latviskajam gluži pieņemamu smeķi.
Arī garšas kārpiņas modras kļūst jau lidmašīnā, jo pirmie Indijas virtuves brīnumi tiek pasniegti tūlīt pēc pacelšanās. Un tad nu - zini vai mini - ko vēders domās. Man gan jāatzīst, ka ar gadiem pieredze palīdz izvairīties no kašķa ar gremošanas traktu. Divas pēdējās grupas izbraucām visu maršrutu, aizmirsuši par tādu ķermeņa daļu, kā vēders. Viesnīcās ēdieni ir mēreni un eiropiešu vēderam gluži labi pieņemami. Arī pilsētas restorānus apmeklējam tādus, kur redzam un saprotam, kas traukā pasniegts. Otrajā nedēļā jau droši ēdam gardo tomātu un koriandra zupu un vistas šašliku katrā ceļmalas krogā. Patīkami vērot, kā brokastīs un vakariņās katrs ir noskatījis pārbaudītas vērtības, kas sevišķi iet pie dūšas: vistas tikka, tandoori, biryani, korma, dhal zupa, okra, čapati un naan maizīte, omlete. Dažs pat uz ielas nopērk pan tinumu, nemaz nebaidoties no pārdevēja ne visai tīrajiem pirkstiem. Un tad košļāja un zelēja ar kaļķiem apziestajā palmas lapā satītos riekstus, garšvielas, košļājamo tabaku. Pārdrošnieks!

Kā smaržo pilsētas. Vijīgā un valdzinošā Deli

Katrai Indijas pilsētai ir sava smarža. Deli smaržu buķete ir vijīga un valdzinoša, tā mainās no vecpilsētas samtainās uz parku un dārzu zīdaino. Kad ierodamies Indijā, ir nakts. Ielām vajadzētu būt tukšām un klusām, taču tas ir visai relatīvi. Pēc pāris dienām mēs jau protam novērtēt atšķirību starp nakts un dienas trokšņiem. Lūk, esam pie nākamās maņas – dzirdes. Tā tiek nopietni pārbaudīta jau lidostā, kad negaidīti indiešu bariņš sāk patriotisko sasauksmi ar centrālo vārdu „…Hindustan!...”. Kamēr esam ielas satiksmes vērotāji caur autobusa logu, jūtamies savādi. Uz priekšu tiek tas, kuram skaļāka taure un smagāka masa. Kad kļūstam satiksmes dalībnieki, sēžot velo- vai moto-rikšā, tad tikai īsti izbaudām ielas burvību un saprotam satiksmes noteikumus, kuru - pirmajā mirklī šķiet - nemaz nav. Visi un katrs izbrauc no mūžīgajiem sastrēgumiem un aizbrauc tālāk burzmā. Divas nedēļas mūsu dzirdes elastība tiek trenēta veikalos un tirgos, pat vilcienā, kad tējas pārdevēji, viens pēc otra ar 3-5 minūšu intervālu vagonam cauri ejot, spalgā balsi ziņo: „ C0000000105ai!”. Par miegu aizmirsti! Un tomēr es gribētu nodefinēt šo drūzmu, burzmu un kņadu kā trokšņa harmoniju. Tā nav nomācoša vai kaitinoša, tā ir saprotama.
Bet, par Deli domājot, nevar nepieminēt pirmos iespaidus, kas piemeklē, kad sākas ekskursija pa pilsētu. Sākumā šķiet, ka objektu nebūs nemaz, jo pārvietošanās ir visai lēna un attālumi milzīgi šai 14 miljonu pilsētā. Tomēr nokļūstam pie Sarkanā Deli forta, vecpilsētā, pie Lakšmi tempļa, parkos pie Lotosa tempļa un pie Raj Ghat (piemiņas vieta Mahatmam Gandi), pie parlamenta, Indijas vārtiem. Redzam namus un dārzus, auto, ar kādiem indieši braukā, krāšņos sari. Sāk veidoties pirmie priekšstati.

Izaicinošā Varanasi

Varanasi sagaida ar blīvu un izaicinošu, ar kliņģerīšu un cilvēku burzmas, ar cilvēka miesas deguma smārdu. Savādi smaržo šī hinduistu, budistu un musulmaņu, šī mūžīgā pilsēta. Piepilda degunu, sirdi un prātu. Un gribas tur atgriezties atkal un atkal, varbūt tieši smārda dēļ. Man Varanasi noteikti ir visindiskākā pilsēta, visfilozofiskākā. Te arvien jādomā par būtisko, par svarīgo un nozīmīgo – cik daudz es nosaku savā dzīvē pats, kā telpiski blīvāk piepildīt man atvēlēto nogriezni no dzimšanas līdz sārtam, kas ir īstais dzīves piepildījums. Braucam laivā pa Gangas upi, gaidām saullēktu, skatāmies uz mājām, kāpnēm un cilvēkiem krastā – vietām, lietām un dzīvām būtnēm. Ļaudis, līdz pusei iekāpusi ūdenī, sapņaini raugās uz pretējo krastu. Arī mēs, ieslīguši domās, nolaižam acis. „Uuuh!” noelšas krasts. Jā, pretējā pusē tāda maza, maza sārta strīpiņa – pusloks, lielāks, lielāks, un, raugi - pavisam apaļa, sarkana saulīte uzlēkusi. Ļaudis mazgājas, laiž caur pirkstiem ūdeni un lūkojas saulē, un saspringti neplāno savas ikdienas gaitas, netrīc par laikus nepadarītiem darbiem. Pavisam svešādi eiropietim. Gluži tik pat savādi, kā vietējā gida stāsts par izdarībām, ko saskaņā ar hinduistu tradīcijām veic ar nelaiķi pirms kremēšanas. No izjūtām, kas pārņem, stāvot metra attāluma no sārta, nav viegli tikt vaļā ilgu laiku. Dažādas katram pārdomas un attieksme, bet visas iespaidīgas un neikdienišķas. Tepat 10 km attālumā arī Sarnata. Te pirms 25 gadsimtiem Budha teica savu pirmo sprediķi. Staigājot pa seno maharadžas briežu dārzu, valodas raisās pavisam citā virzienā - par pasaules valdošajām reliģijām, jo Indijā tās visas eksistē līdztekus: hinduisms, musulmanisms, kristietība, budisms. Kas kopīgs? Kas atšķirīgs? Ko paņem no pirmās katra nākamā. Te katrs varam pavērtēt savu attieksmi pret Dievu un dieviem.

Skumjā Agra, mierīgā Džaipura...

Agras pilsētai ir skumja vijolīšu un liliju smarža. Gan staigājot pa saules rieta apmirdzēto Agras fortu, gan saules lēkta skauto Taj Mahal mauzoleju, izbaudām musulmaņu arhitektūras burvību. Savādi, ka liela daļa maršrutā ietverto objektu ir musulmaņu kulta celtnes, cietokšņi un pilis. Vietējie gidi lepojas ar šīm būvēm, jo cēluši to ir viņu senči – indieši. Tagad zinu, ka Taj Mahal jāierauga pareizā leņķī no īstās vietas. Tad mauzolejs tiešām peld Paradīzes dārzos, šūpojas uz gaisa spilveniem. Tad es gribu un varu noticēt teiksmainajam stāstam par mīlestību, skumjām un uzticību, kāda var būt vīram pret sievu, kaut arī ne vienīgo. Tad es varu brīnīties par tēva un dēla attiecībām, kādas tās redzam no Džāhana likteņa mūža nogalē.
Džaipura un Čandigarha, kaut simtiem kilometru viena no otras, piedāvā tīru gaisu, sakoptas, plašas, plānveidīgi būvētas ielas, parkus un dārzus. Un tās ir pavisam citas smaržas – mierīgas, drošas un pārliecinošas. Šīs pilsētas rāda cilvēka prāta diženumu – pārsteidzošā Jantar Mantar observatorija, noslēpumainā Vēju pils, Amber cietoksnis Džaipurā, apbrīnojamā arhitekta Le Korbuzjē plānojums un būves Čandigarhā.

Varenie Himalaji

Un, skat, esam jau Himalajos. Braucam pa četri vienā mašīnā. Tas dod iespēju visu redzēto uzreiz izrunāt, visu sasmaržoto uzreiz izgaršot. Himalaji ir pavisam cita Indija. Himalaju indieši ir citādi arī acu griezumā un vaigu kaulu platumā. Arī augumi zemāki. Arī ieražas citas. Hinduistu un budistu, un sikhu tradīcijas virmo ik uz soļa, kopā, blakus un atsevišķi. Mazie Šivas, Višnu, Krišnas, Hanumana, Durgas, Ganiša tempļi viens pie otra. Pavisam drīz jau protam ieraudzīt tipiskās iezīmes un noteikt, kas ir kas.
Ja pieņemam, ka esam nākuši no kopīgiem indoeiropiešu senčiem, tad te, kalnos, tam varam rast visvairāk apstiprinājumu. Gan Kullu ielejas austuvē redzētās villaines ar tik latviskiem rakstiem, gan vīru cepures, kur krāsu līnijas tik acij tīkamas un pazīstamas kopš bērnības. Kad šoferīši pie katra tempļa godinot noliec galvu un ar plaukstām pieskaras pierei un vaigiem, tad prātā nāk no J. Klīdzēja „ Cilvēkbērna” epizodes pie baznīcas, kur vecais vīrs cepuri noņem, kur Boņuks ar Dievmāti sarunājas. Tā pati cieņa un uzticēšanās, un drošība.
Bet nu gaisu dziļi krūtīs un pa Himalajiem augšup! Uz Mandi.Virs Revalsara ezera „ciemojamies” pie Padmasambavas. Šogad paša ezera krastā top milzīga, zeltīta statuja, bet gana iespaidīgs svētā tēls ir alā skatāms. Ap ezeru ejot, satiekam pērtiķus, lielus un mazus, pieklājīgus un ne tik ļoti. Un pamazām kalnos atnāk nakts. Un tā ir pavisam cita burvība. Kalni kā milzu lāči un eži, salikuši purnus kopā, priecājas par zvaigžņoto debesi. Te lieti noder somā iemestie siltie tērpi un apavi. Pat sniegs šur tur pielīp pazolei.
Pa Beas upes ieleju ceļš aizvijas uz Manali, augstāko punktu mūsu ceļojumā pa Himalajiem – 2050 m virs jūras līmeņa. Tā ir vieta, kur esot dzīvojis cilvēces ciltstēvs Manu, viens no 14 mitoloģijā minētajiem. Nākas atkārtot „Manu likumus” par pārkāpumu un sodu sistēmu, attieksmi pret mantu un naudu, par vīra un sievas attiecībām, īpaši par sievietes lomu un svaru ģimenē, par to pašu nogriezni, ko katrs piepildām savas dzīves laikā. To visu prātojam, staigājot pa Manali vecpilsētu, pētot neparastās kārtam baļķu – akmens būvētās mājas, jau gadsimtiem vecas. Manali apkārtnē īstā viesošanās ir pavasarī, kad neskaitāmie ābeļdārzi guļ vienos ziedos, bet vēlāk rudenī - augļos. Par to angļi parūpējās, kad 19.gadsimtā pirmo reizi te ieradās un iekāroja zemes. 20.gadsimtā Manali ir izveidojusies par vienu no romantiskākajām vietām Indijas Himalajos. To iecienījuši Indijas premjerministri savai atpūtai. Dž. Neru pāra reizes ciemojies, pat mēnesi ilgi, Indira Gandija, arī mūsdienu ministrs ar ģimeni bijis.

Pie Rēriha

Bet neba augļu dārzus braucām lūkoties. Mēs šo ceļu mērojam, lai paciemotos miera sludinatāja mājās Naggarā. Par Rērihu – Nikolaju, Jeļenu, Juriju un Svjatoslavu – dzīves gaitām, viņu popularizēto filozofiju katram no Latvijas kas sakāms. To iepriekšējā vakarā viesnīcas istabiņā arī sametam kopīgā informācijas un izpratnes groziņā, un nākamā rītā, staigājot pa fonda zemēm, vairs nevajag kavēties gariem stāstījumiem. Izstaigājam gleznu istabiņas, memoriālo 2.stāvu, aplūkojam Rērihu automobili, nokāpjam līdz lapenei, kur foto galerija par Rērihu sabiedrisko darbību, aizstaigājam līdz Nikolaja kremēšanas vietai. Apkārt tāds miers un kalni, reizēm, kad saule pagriež vaigu pret nogāzi, ieraugām tiešu tādus toņus un nokrāsas kā Rēriha gleznās. Te mēs noticam zilizaļi lillīgi mēļajiem Himalajiem. Te mēs dzirdam, kā smaržo miers.

Pie Dalailamas

Himalaju otrā malā ciemojamies pie Dalailamas. Gan stipri nosacīti, bet pie viņa vienas no rezidencēs durvīm esam cieši klāt. Arī templi rūpīgi izstaigājam. Daramsalas ielas mirgo un sārtojas budistu mūku gandrīz Latvijas karoga sarkanajos apmetņos. Maza kalnu pilsētiņa pilna budisma elpas, pasaulē pazīstama kā mazā Lhasa. Ajūrvēdas smaržas gan veikaliņos, gan cilvēku tērpos. Drosmīgie izbauda ajūrvēdas masāžas karsta kanēļa eļļā. Vieni vēl ilgi staigā pa budistu kulta vietu, otri jož pa bodītēm, vēl citi stāv ielas malā, kas ir arī klintsraga korīte, un lūkojas kalnos. Kamēr Himalajos nolaižas nakts.
No rīta mostamies dzidra ūdenskrituma skaņām apvīti. Šodien dabas diena, šodien kāpjam kalnos. Katrs savā tempā, vienā ritmā ar savu sirdi un kalnu upes dārdiem, ar savu elpu un ūdenskrituma čukstiem. Katrs gribam soli tuvāk krituma vietai. Pavasaros te noteikti pamatīga lavīna gāžas no kalna ezera tur, augšā. Mūsu laiks Indijā rudenī, tālab vien iedomāties varam, kā būtu, ja būtu.
Un prom no Himalajiem. Mazliet skumji, vēl palūkojos pār plecu atpakaļ, bet ceļš jau lokās lejup. Tagad gribas kalnus tvert acīm, ausīm, safotografēt sevī tik dziļi, lai pietiek kādam laikam. Domāju tikai par kalniem. Savādi – cilvēks uz vecumdienām kļūst krunkaināks, bet kalni otrādi – jo vecāki, jo līdzenāki. Tā viņi paliek mums aiz muguras, mazliet noguruši no mūžīgajiem noslēpumiem un sava skaistuma.

Sikhu zeme

Līdzenums mūs sagaida ar Pandžabai raksturīgajiem turbāniem vīriešu galvās. Vienalga, vai policists, vai rikšas vadītājs, vai pasažieris dārgā auto – visi vienādi, visi lepni un stalti. Te sikhu zeme. Te Amritsara ar tikai 30 gadus senu asiņainu vēsturi, kad pļavā uzcēla žogu un sadalīja zemi divās valstīs. Pakistānā palika tie, kas citu Dievu pielūdz. Arī mums viesnīcā jāsastop šveicars ar automātu pār plecu. Bet nieka 25 km no pilsētas ārā ir valstu robeža, kur katru vakaru pulcējas simtiem interesentu vienā un tikpat otrā robežpusē, lai vērotu draudzīgo un diezgan amizanto karogu nolaišanas ceremoniju. Arī šoreiz jau pazīstamā sasauksme „…Hindustan!...” un „ …Pakistan!...” otrā pusē .
Patiesībā uz Amritsaru brauc skatīties sikhu Zelta templi. To pašu, kurā Indiras Gandijas valdīšanas laikā asinis lijušas, jo sikhi allaž par brīvību karotāji bijuši, allaž par savu zemi un ticību, par saviem guru un viņu mācību. Laipni, atvērti, gudri un dāsni. Tādu mēs satiekam vietējo brīvprātīgo gidu Dav Singhu, amritsarieti, kurš dzīvo un strādā par jogas speciālistu Kanāda, bet reizi gadā atvaļinājumu pavada pie vecākiem un Zelta templī. Templi apmeklējam divreiz - pievakarē uz īsu brīdi, lai redzētu gaismā zelta jumtu atmirdzam dievu nektārā. Visas telpas izstaigājam vakarā. Noskaņa sevišķa. Ritmiska melodija, zvaigznes un mēness, neparasti cilvēki neparastos rituālos un tik daudz zelta… Te sajūties kā pasakā, tajā vienā, romantiskajā, un tad jau pietiek arī citām 1000 naktīm.
Vēl nakts viesnīcā, un ceļi ved mājup. Ja meklējam instrumentu maršruta izvērtēšanai, tad jāņem talkā acu augstuma mērs. Un te nu beidzot par pēdējo maņu – redzi. Aicinu neskatīties uz zemē mītošajiem, nelūkoties graustos un uz piemēslotām ielām. Tā ir citu dzīve, citu tikumi un likumi. Mēs neesam pasaules soģi un labotāji. Katrs dzīvo, kā var un grib, un nav tur ko šausmināties. Es turu skatu acu augstumā un redzu laimīgas, apgarotas sejas, krāšņus sieviešu sari, neparastus transporta līdzekļus, eksotiskus dzīvniekus, redzu citu pasauli, kas man ir pieņemama.

Vai Impro maršruti tā veidoti, vai mana daba tāda - kas to lai zina!

Inese Kārkliņa
Impro gide Indijā