Venēcija pērle Adrijas jūrā. Pilsēta, kurā apstājies laiks, nemanāmi savijas pagājība ar mūsdienām. Muzejs zem klajām debesīm, kas neatstāj vienaldzīgu nevienu. Pilsēta, kas glabā unikālas kultūrvēsturiskas liecības, bet pati ik gadu nenovēršami grimst dziļāk ūdenī. Vieta, kurp jādodas, lai baudītu viduslaiku noskaņu, vai arī savām acīm pārliecināties, ka uz pasaules tāds brīnums tiešām pastāv. ĒRIKAM LINGEBĒRZIŅAM no ceļojumu aģentūras Impro ir savs stāsts par Venēciju.
Uz 118 salām
Bizantijas impērijas laikā pa jūras
ceļiem uz Eiropu plūda austrumu bagātības: paklāji, dārgmetāli, vērtīgas
izejvielas un eksotiski gardumi. Tirdzniecības ceļš veda pa Adrijas jūru.
Ziemeļitālijas krastos preces vajadzēja pārlādēt, vienlaikus iemanoties
atvairīt iespējamos laupītāju uzbrukumus. Tālab preču pārkraušanas
vietai bija jābūt grūti pieejamai un labi nocietinātai. Šim nolūkam sāka
apbūvēt daudzās saliņas Adrijas jūras piekrastē.
Tā 5. gadsimtā sāka veidoties pilsēta uz ūdens Venēcija. Kā osta tā
turpināja augt un izplesties. Īpaši pilsēta uzplauka 19. gadsimta pirmajā
pusē, kad, uzbūvējot četrus kilometrus garo dzelzceļa tiltu, Venēciju
savienoja ar sauszemi. Mūsdienās Venēcija aptver milzīgu salu arhipelāgu
118 salas. Paši itāļi gan izvairās pieminēt konkrētus ciparus, jo kas
vairs spēj visas salas saskaitīt. Venēcijas vēsturiskajā daļā jaunākās
mājās tapušas 19. gadsimtā.
Vēlāk pilsēta izplešas, apbūvējot sauszemi. Venēcijā rodas jauns rajons
Mestre. Tur norisinās aktīvā ekonomiskā dzīvē: būvē un remontē kuģus,
pārkrauj preces, pārstrādā naftu. Arī šobrīd Venēcija ir viena no lielākajām
Itālijas ostām. Daudzi to izmanto kā sākumpunktu savam ceļojumam pa Adrijas
un Vidusjūru.
Kanālielas
Venēciju ar sauszemi savieno divi
tilti: viens dzelzceļam, otrs autotransportam. Tomēr tālāk pa Tronheto
autonovietni spēkrati netiek, jo pilsētā dominē citi transporta līdzekļi.
Venēcijas galvenā iela ir lielais kanāls, pa kuru pārvietojas pilsētas
sabiedriskais transports vapareto. Šie satiksmes kuģis kursē pa dažādiem
maršrutiem ar daudzām pieturvietām. No Tronheto autobusa piestātnes uz pilsētas
vēsturisko centru Marka laukumu ved 82. līnija. Vapareto, tāpat kā mūsu
dzeltenie ikarusi, aiz sevis atstāj melnus dūmu mākoņus. Pilsētā ir arī
savi taksīši nave, motoskafi un aliskafi. Tās visas ir motorlaivas, kuras
atkarībā no izmēra un braukšanas ātruma dēvē atšķirīgos vārdos.
Iebraucot Venēcijā, sākotnēji šķiet, ka kanālielās valda milzīgs haoss,
katrs brauc, kā grib. Taču tā nebūt nav. Satiksmi regulē ceļa zīmes kanālmalās:
nosaka atļauto ātrumu, norāda, pa kuru pusi drīkst apdzīt, atzīmē braukšanas
joslu skaitu. Ielās patrulē ūdens policija, kas rūpīgi seko, lai noteikumi
tiktu stingri ievēroti.
Ja ir vēlme uzburt pilsētas kādreizējo noskaņu, pa kanālu labirintu jāizbrauc
ar gondolām. Lieliem attālumiem šāds brauciens ir padārgs un lēns, toties
ideāli piemērots klīšanai pa mazajām ieliņām. Vietējie iedzīvotāji paši
gondolas ikdienā gan vairs nelieto, vienīgi dažviet, lai pārceltos no viena
kanāla malas uz otru.
Taču savulaik venēciešiem gondolas bija vienīgais pārvietošanās līdzeklis.
Tās kalpojušas arī kā pārticības simbols. Pa pilsētas ūdeņiem slīdējušas
visvisādas laivas: sākot no visparastākajām un beidzot ar tādām kā greznām
mājiņām virs ūdens. Bet tad, 1365. gadā Venēcijā valdošā Dodžu
dinastija visām gondolām noteica vienotu standartu vienu izmēru, rotājumu
daudzumu un maksimālo sēdvietu skaitu sešas. 14. gadsimtā pieņemtie
parametri ir spēkā vēl šodien. Toties mūsdienās tapis daudz vieglāk kļūt
par gondolieri trīs mēnešu apmācību var iziet ikviens. Senāk gan valdījuši
strikti ierobežojumi: kandidātam bija jābūt dzimušam Veneto apgabalā
(rajons ap Venēciju) un jānāk no ģimenes, kas jau vairākās paaudzēs
piekopa šo amatu.
Lielo pilsētas kanālu šķērso trīs tilti. Sakaistākais no tiem Rialto uzbūvēts
kanāla šaurākajā vietā 28 metru platumā. Tieši no turienes kanāls
vislabāk pārredzams uz abām pusēm. Rialto tilts saglabājies no 16.gadsimta.
Tā pamati uzbūvēti uz 12 000 pāļiem. Rialto ir ne tikai tilts, bet arī
neliela suvenīru tirdzniecības ieliņa. Pavisam Venēcijas rajonus savieno
vairāk nekā 400 tilti.
Dienvidnieciskais šarms
Nogriežoties no lielā kanāla,
gondolas pa mazākiem kanāliem ieved dziļāk pilsētā. Visapkārt valda
dienvidnieciska atmosfēra. Gondoljeri, atrodoties vēl kvartāla atstatumā
viens no otra, skaļi sasaucas, kurš kuru laidīs pa priekšu. Uz striķiem,
kas novilkti no mājas uz māju, arī pāri šaurākajiem kanāliem, žāvējas
veļa. Līkumojot pa nelielajām ieliņām, var iepazīt īsto Venēciju. Daudzu
gadu simtu gaitā mitrumā noplukušie nami, kas sākuši šķiebties. To iemītnieki,
kuri sabļaustoties caur atvērtajiem logiem, kaut ko dzīvi apspriež. Neviens
neies pāri tiltam pie kaimiņa runāties, ja to var izdarīt sasaucoties pa
logu. Lielākoties mājas ir tukšas ielais mitrums pārāk grūti panesams,
lai tajās mitinātos diendienā. Venēcieši galvenokārt dzīvo namos, kas
atrodas nostāk no kanāliem, jo tur ir sausāks. Šur tur gadās sastapt bagātas
itāļu kundzes vienā zeltā pastaigājamies ar maziem šuneļiem. Dzīvokļi
Venēcijā maksā desmit reizes dārgāk nekā Romā.
Itin bieži šaurās ieliņas aizved līdz tirgus laukumam, kur itāļi, piedāvājot
augļus vai suvenīrus, atbilstoši savam temperamentam, mācēs jūs pārliecināt,
ka prece ir augstākā labuma. Gribot negribot noticēsiet, ka sliktu mantu viņiem
vispār nav.
Vakarā ap deviņiem, kad beidz kursēt pēdējās satiksmes laivas, pār Venēciju
nolaižas miers. Pārsvarā visi strādājošie aizdevušies nakšņot uz
sauszemi, uz Mestri. Izplēn cilvēku drūzma, iestājas klusums, tumsā
izgaismojas baznīcas, pilis un tilti, var sajust, ka Venēcijai ir sava smarža.
Mūžīgais jūras tuvums, viduslaiku celtnes, piesūkušās ar mitrumu, vīri,
kas kūpina cigārus, un svaigie dienvidu augļi tas viss veido smaržu buķeti,
kas raksturīga vienīgi Venēcijai. Tā paliek atmiņā vēl kādu laiku pēc
ceļojuma.
Murāno stikla brīnumi
Aktīvās tirdzniecības laikā,
vienlaicīgi ar dažādām bagātībām, kas ieplūda no austrumiem, Venēcijā
ienāca arī stikla pūšanas māksla. Drošības nolūkos, baidoties no nejauša
ugunsgrēka, venēcieši stikla darbnīcai noskatīja attālāku salu Murāno.
Tā kļuva slavena ar saviem stikla izstrādājumiem. Ja kāds meistars grasījās
pārcelties uz citu dzīvesvietu, viņu uzskatīja par nodevēju. Arī mūsdienās
Murāno stikls tiek augstu novērtēts visā pasaulē.
Meistari piedāvā iebraucējiem pašu acīm pavērot, kā tad top dažādie
stikla brīnumi. Blakus esošajā veikaliņā var iemēģināt kaulēšanās
prasmi, ja ir padomā iegādāties kādu vāzi, šķīvi, krelles vai mazu suvenīru.
Uz salas Murāno stikls ir īsts, taču, pērkot traukus citviet Venēcijā, jāpapēta
uzmanīgāk, vai uz tiem nav Made in China.
Interesanti, ka Venēcijā gandrīz vai uz katras salas ir baznīca. Sanmigela
sala atšķiras no citām: uz tās izvietojusies Venēcijas kapsēta, kura apbedī
arī šodien. Man gadījās redzēt bēru procesiju. Motorlaiva katafalks
atveda zārku, ar citām laivām atbrauca bēru dalībnieki. Sanmigelas kapsētā
ir apglabāts krievu komponists Igors Stravinskis.
Laukums, no kura viss sākās
Kādu pusstundu braucot no dzelzceļa
stacijas pa galveno kanālu nokļūstam līdz pilsētas vēsturiskajam centram
Svētā Marka laukumam. Svētais Marks savulaik tika iecelts par Venēcijas
aizbildni un tā varenības simbols spārnots lauva kļuvis arī par
visas pilsētas simbolu. Svētais Marks nomira Ēģiptē, bet Dodžu dinastija
9. gadsimtā viņu pārapbedīja Venēcijā un blakus tai vietai sāka būvēt
Svētā Marka katedrāli. Viss vērtīgākais, interesantākais un greznākais,
kas vien nonāca Venēcijas ostā no austrumiem, rada pielietojumu katedrāles
celtniecībā. Tā ir ārkārtīgi grezna celtne, veidota, savijoties gotiskajam
un bizantiskajam stilam, savā veidolā ļoti līdzīga tā laika baznīcām
Turcijā. Katedrāle pārsteidz ar krāšņajām, apzeltītajām sienu mozaīkām,
viduslaikos ornamentētajām dažādkrāsu marmora grīdām. Virs katedrāles
ieejas sienu gleznojumos attēlota Svētā Marka pārapbedīšana, diena, kuru
uzskata, par Venēcijas attīstības sākšanos. Nozīmīgākajos katoļu svētkos
tur vēl joprojām tiek noturēti dievkalpojumi. Līdzās Sv. Marka katedrālei
paceļas Venēcijas valdnieku Dodžu pils tipisks gotiskās arhitektūras
paraugs.
Svētā Marka laukums ir pilsētas sabiedriskās dzīves centrs. No malā
izvietotajām kafejnīciņām plūst dzīvā mūzikas skaņas. Tur viesoties gan
iznāk padārgi, jo pie rēķina pievieno arī samaksu muzikantiem 4. 50 -
7. 50 eiro. Kafejnīcās lielākoties iegriežas japāņu tūristi, kas spēj
samaksāt par visu. Taču noskaņu var baudīt arī tāpat. Piesēst pie Svētā
Marka laukuma baložiem un sakopot savus iespaidus par pilsētu, kurai nav līdzīgas,
bet pirms tam vēl uzkāpt Zvanu tornī, lai no tā gūtu neparastās pilsētas
gleznaino kopainu. Turpat var nopirkt turziņu un pabarot baložus.
Agros pavasaros, kad jūra stipri viļņojas, Marka laukumu viscaur klāj ūdens.
Tad tiek sacelti dzelzs tiltiņi, pa kuriem var pārvietoties, nesamērcējot kājas.
Ieva Lūsiņa
"Lauku Avīze"
2. augusts