Kur mākonis pieskaras vaigam

Par kalniem sapņoju vairākus gadus. Jau divas vasaras skatījos fotogrāfijas un lēnām nonācu līdz domai, ka arī es gribu redzēt kalnus bez "fotoacs" palīdzības. Slovākijas Augstie Tatri. Neko īpašu šis vārdu savienojums neizteica. Tepat Eiropas viducī, ne jūras jāšķērso, ne tā īsti tur ko lidot. Pusotra diena mīkstā autobusā tev līdzīgu dēkaiņu kompānijā un klāt esi.

Lietusvīra varā

Klāt Polijas — Slovākijas robeža. Nu jau tuvu. Bet krēslo un saprotam, ka, nometnē iebraucot, būs tumsa. Ceļš kļuvis tāds kā serpentīns. Gar ceļmalām vērojam neierastās mājas, kas dīvaini stiepās uz augšu 3 — 4 stāvu augstumā kā klucīšu kaudzes ar uztupinātiem divslīpju jumtiem. Izskatās, ka tās pastiepušās pirkstgalos, lai būtu aizmugurē esošo kalnu augstumā, bet pietrūkst vēl dažu stāvu.
Iebraucot kempingā, kur sešas dienas būs mūsu mājvieta, autobusu apstāj tie, kuru kalnu prieki beigušies un sāksies mājupceļš. Droši vien tumsa, smalks mirgojošs lietus, kaut kādu sīku mošķu sīkšana un aizbraucēju pāris briesmu stāstu atbraucējiem liek šaubīties, vai man patiešām bija jābrauc šurp. Kur mana siltā sedziņa un spilventiņš? Atliek vien pirmo nakti pārlaist pilnīgā haosā. Galvā un teltī.
No rīta spīd saule, kura mūsu grupai parādījās retu reizi, lai mēs neaizmirstu par viņas esamību. Pārējā laikā par mums rūpējās vējš un lietusvīrs, kuram turpmākās sešas dienas šajā vasarā laikam bija vienīgās piešķirtas, lai iztukšotu uzkrātā ūdens traukus. Un tas viss nāca pār mūsu galvām, kājām un teltīm. Brīžos, kad nelija, uzreiz radās sajūta, ka kaut kā trūkst.
Katru vakaru notiek grupas sanāksme, kurā pārstāsta aizvadītās dienas iespaidus un instruktori piedāvā nākamās dienas maršrutu. No rīta parasti ap pusastoņiem ir satikšanās pie kempinga vārtiem, kur novietota liela Augsto Tatru karte un instruktors tajā vēlreiz iepazīstina ar taku. Tad, ātrā solī ejot, nonākam stacijā jeb vienkāršā koka nojumē un tiek sagaidīts vilciens ar dažiem vagoniem. Vilcienu apsaimnieko konduktori, kuri biļetes uzreiz nedod, bet ieraksta tajās, no kurienes līdz kurienei brauc un datumu. Šajos vilcienos, braucot jebkurā virzienā, ir tik daudz tūristu, ka adatai nebūtu kur īsti nokrist, bet te vēl cauri spraucas konduktors, kurš runā tikai slovāku valodā. Parastā spēlīte rīta vilcienā — uzminēt, vai konduktors līdz tevim paspēs atnākt vai arī ietaupīsi dažas naudiņas.Visa dzelzceļa līnija vijas gar kalnu grēdu un gandrīz jebkurā stacijā kalnu takām ir gan sākums, gan beigas. Visu staciju nosaukumi un attālumi starp tām norādīti uz biļetes. Tas palīdzēja īpaši nenomaldīties un nojaust pareizo virzienu uz kempinga pusi.

Iepazīšanās pastaiga

Pirmajai dienai instruktors Uldis apsolīja kalnu iepazīšanas pastaigu. Neesot pārāk gara, ne arī īpaši grūta. Kad dažas reizes, pārvietojoties uz priekšu un uz augšu pa gludu gandrīz vertikālu akmens sienu, vajadzēja izmantot reizē gan kājas, gan rokas un pieturēties pie klintīs piestiprinātām ķēdēm, ar šausmām domājām par nākamajām dienām. Ceļš veda gar skaistu ūdenskritumu, kur tika papildināti dzeramā ūdens krājumi. Tā darījām visu ceļojuma laiku, jo ūdens kalnos ir neticami kristāldzidrs un ledusauksts. Ieraugām joprojām nenokusuša pērnā sniega paliekas, kas 21. jūlijā izskatās nudien kā mirāža. Bet sniegs ir īsts, kaut pieņēmis ļoti noputējušas palodzes krāsu.
Augstos Tatrus apmeklē ļoti daudz tūristu no dažādām Eiropas valstīm. Ceļotāji ir dažāda vecuma. Paši mazākie tiek nesti uz pleciem vai speciālos bērnu sēdeklīšos, vecākie kungi un dāmas iet ļoti lēni un daudz uzmanīgāk nekā jaunie, atbalstoties uz speciālām nūjām. Reizēm stacijās redzējām vieglos riteņkrēslos sēdošus invalīdus, kuri ar radu vai draugu palīdzību tāpat devās pastaigās.

Uz augšu alās

Kempingā atgriežamies jau izlijuši, jo ceļa otrā pusē mūs panāk lietus un neliek aizmirst, ka, ejot kalnos, ir jābūt gataviem izjust strauju laika maiņu no rīta saules līdz lietum un niknam kalnu vējam. Un mugursomā līdzi jābūt visam, kas īstajā brīdī būtu uzvelkams.
Nākamajā dienā paredzēta ekskursija uz kalnu alām. Ir jau skeptiķi, kas pabijuši ne tādās alās vien un šīs uzskata par sīkumu, bet pārējiem tas netraucē "ienirt" Beļanskas alas labirintos. Alas — tas liecina, ka būs jāiet uz leju zem zemes. Bet izrādās pretēji. Vispirms jākāpj kalnā, tad, ieejot alā, arī jāvirzās uz augšu. Stalagtītu un stalagmītu pilna ala izveidojusies augsta kalna iekšpusē. Dabas radītie veidojumi ir fantastiski. Visapkārt pakšķ ūdens lāses, veidojot jaunus dabas brīnumus un veicot korekcijas jau esošajos. Tek strautiņi un vietām pat izveidojušies mazi kalnu ezeriņi.
Kad pirmās dienas pastaigā salijušās drēbes un apavi apžāvēti un sākam pierast pie pastāvīgā ūdens daudzuma, ejam pa vienu no skaistākajām takām gar kalnu upi, kur ik pēc brīža skatam paveras krāčaini ūdenskritumi. Ejam virzienā pret straumi un par sagaidāmo ūdens spēka un varenības apliecinājumu nojaušam pēc tālumā dzirdamās skaņas. Jau līdzenā upes tecējumā ap akmeņiem apvijušās balti sakultas putu cepures, tik liels ir ūdens spēks. Ūdenim nav zilās krāsas. Tas ir vai nu pilnīgi caurspīdīgs, vai auksti zaļā stikla krāsā. Ūdenskritumi ir tālu dzirdami un, ejot arvien tuvāk, ūdens dārdoņa pieņemas skaļumā. Tie ir gan augstāki, gan zemāki, bet no ikviena ūdens gāžas ar tik lielu spēku, ka mutuļo kaudzēs, kam tikai lielāki akmeņi spīd cauri. Visapkārt gaisā virmo smalka ūdens migliņa. Tā patīkami atvēsina un kņudina ādu, radot sajūtu, ka tiek apsmidzināta ar kādu skaistumkopšanas līdzekli.

Banāns kausētā šokolādē

Daudzos maršrutos ir iekārtotas atpūtas vietas — namiņi, kur var atpūsties, paēst un izlemt, vai turpināt ceļu vai griezties atpakaļ. Ēdienkarte pārstāv slovāku nacionālo virtuvi un ēdieni ir garšīgi. Liekas, ka mūsējie iecienījuši gulašu, sātīgas kāpostu un ķiploku zupas. Enerģijas papildināšanai ieteicams banāns ar kausētu šokolādi. Vēsākam un lietainam laikam piestāv ļoti aromātiska kalnu zālīšu tēja vai tēja ar rumu. Lielāks gardēdis pēc pusdienām izlikās, ka viņa nodoms bija uzkāpt tieši līdz šam namiņam un pēc maltītes iet atpakaļ. Patiesībā, ja esi nolēmis turpināt ceļu uz virsotni vai pāreju, ar ēšanu ieteicams neaizrauties, jo pēc nopietnākas maltītes ātri domas un kājas var vilkt atpakaļceļam. Katrā namiņā ir speciāli zīmodziņi ar minētu tās atrašanās augstumu un kādu raksturīgu zīmējumu, kuru var uzspiest uz tepat pirktas atklātnītes. Tas vēlāk apliecinās tavus sasniegtos augstumus.
Kalnu ceļi un takas ir klātas ar akmentiņiem, akmeņiem un ļoti lieliem akmeņiem. Un ne jau tā smalki izlikti pa kājai kā vecpilsētu bruģis, bet it kā no augšas nobērti un mazliet pastumdīti, lai galīgi neizskatās pēc arumiem. Ejot ceļu var nepamanīt, bet paskatoties tālāk vai atpakaļ, var novērot takas aprises. Kalnos visi ceļi ir apzīmēti ar četru krāsu — zilas, zaļas, dzeltenas un sarkanas — salikumu ar baltu. Taku apzīmējumi neliecina par kādu grūtības pakāpi, bet norāda jūsu izvēlēto maršrutu. Katrs no tiem ir apzīmēts ar vienu krāsu un neļauj nomaldīties vai nejauši pāriet citā. Iet un lūkoties apkārt vai fotografēt kā pilsētā ir neiespējami. Paklūpot var iedzīvoties sāpīgā nobrāzumā un sasitumā. Noteikti ir jāapstājas.

Tur kāpis pāvests

Pēdējā dienā saulīte apžēlojas par mums un uz brīdi pastumj malā slapjo mākoņu aizsegu. Tiek nolemts aiziet līdz Polsky hreben pārejai. Ceļš augšup līdz atpūtas vietai tiek nevis uziets, bet uzlēkāts. Jo taka ir akmeņaina, bet pretim tekošais ūdens ir tos pilnībā pārklājis, atstājot virspusē tikai pašas akmeņu galotnītes. Un pa tām jālēkā, jo vietas ir tik maz, ka pilnu pēdu nav iespējams atbalstīt. Šoreiz atpūšamies hotelī, kurš ievērojams ar to, ka šeit viesojies Romas pāvests Jānis Pāvils Otrais. Droši vien viņš nekāpa pa tādām takām kā mēs. Līdz hotelim ierīkots autoceļš.
Toties uz citiem namiņiem ved tikai šauras, akmeņainas kalnu takas. Namiņi uzbūvēti uz nelieliem lēzeniem laukumiņiem un vietām izskatās kā pielipuši pie kādas klints sāna.
Tika izmantota iespēja uzbraukt ar pacēlāju vēl kādu gabaliņu augstāk un pastaigāt pa kalna kori. Blakus pacēlāja līnijai slīd gaisa vagoniņš, ar kuru var nonākt Augsto Tatru otrajā augstākajā virsotnē — Lomnicas smailē (2633 m). Uz turieni neved neviena taka. To sasniegt atļauts tikai ekstremālākajiem kalnu iekarotājiem — alpīnistiem.
Kalni nav vientuļi. Tur mīt tie, kuri pielāgojušies stāvajām klintīm, akmeņu klājumam un niecīgajai augu valstij. Pastaigas laikā sastopam lielu pulciņu kalnu kazu. Gandrīz rokas stiepiena attālumā. Graciozas, skaistas un lepnas. Arī tramīgas, jo katrs troksnītis liek tām saausīties, lai tūlīt pazustu no skatītāju redzesloka.
No lejas skatoties uz kalniem, ir redzams kā starp kokiem un pāri smailēm slīd mākoņi. Te atsegdami, te paslēpdami skatam kalnus. Tad, kad esi nonācis augšā, apkārt veļas tikai miglai līdzīgi kamoli. Un tu saproti, ka stāvi mākonim tieši ceļā un viņš apņem tevi vēsām, mitrām skavām, pieskaroties pie vaiga, un, vēja nests, dodas tālāk. Miglā esam katrs bijis un tā ir tik pierasta lieta, ka vairs neizraisa nekādas emocijas. Bet stāvēt kalna virsotnē un būt mākoņa ieskautam ir neaprakstāma, mazliet nereāla un mistiska sajūta. Brīžiem var redzēt visu apkārtni. Nākamajā mirklī vairs neredzi neko un ir mazliet jāpagaida, kamēr mākoņi pārskrien pāri un var turpināt ceļu. Staigājot pa kalniem, vietām esmu vienīgā gājēja labu ceļa posmu. Bet nav baiļu sajūtas. Rodas tuvāka emocionālā saskarsme ar kalniem. Mierīgi var pasēdēt kalna virsotnē, vērot apkārtni un saprast, ka tu esi tikai sīka šīs pasaules sastāvdaļa. Un negribas celties, lai kāptu lejā un atkal ienirtu cilvēku veidotajā vidē. Viss, kas ir palicis tur lejā, zaudē jebkādu nozīmi. Nav steigas, nemiera, konfliktu. Tikai tu, kalni un garām slīdošu mākoņu vāli.