Vācijas kodols — Frankonijas novads

Ja no Latvijas pa sauszemi brauc iepazīties ar zemēm Eiropas rietumu pamalē, neizbēgami jāšķērso Vācija. Automašīnā traucoties pa perfektajiem Vācijas ātrumceļiem, tai var izjoņot cauri vienā dienā, tā arī no slavenās kultūras zemes jaukumiem neko ne redzējis, ne sapratis. Mums steigas nav, tādēļ izvēlamies citu variantu, kas gan saistīts ar ceļu šaurības un blīvās satiksmes neērtībām, bet no izziņas viedokļa ir nesalīdzināmi vērtīgāks. Iegrozām maršrutu tā, lai pa ceļam iepazītos ar divām Vācijas ievērojamākajām pilsētām, par kurām līdz tam tikai rakstos lasīts.

Pilsēta uz septiņiem pakalniem

Ziemeļbavārijā atrodas senais Frankonijas novads, no 9. līdz 10. gadsimtam Frankonijas hercogiste, dēvēta par Vācijas kodolu. Pēc franku monarhijas sadalīšanās 843. gadā Frankonija kļuva par vienu no ievērojamākajām agro viduslaiku Vācijas hercogistēm, tur parasti notika karaļa vēlēšanas. Viena no senajām Frankonijas karaļu un bīskapu pilsētām ir Bamberga, kur mūsdienās ir 71 tūkstotis iedzīvotāju. Vēstures rakstos Bamberga pirmo reizi minēta 902. gadā. Tā atrodas auglīgajā Rēgnicas upes ielejā un tāpat kā Svētā Roma ir būvēta uz septiņiem pakalniem. Bamberga ir slavena ar savu izcilo mākslas mantojumu, interesantas ir Bambergas viduslaiku baznīcas, vāciešiem raksturīgā pedantiskā privātmāju apbūve un pirms gadsimta rūpīgi celtās sabiedriskās ēkas. Civilizētajai pasaulei, par laimi, Bambergas vēsturiskā vecpilsēta Otro pasaules karu pārcieta bez nopietniem postījumiem.
Interesanta ir Bambergas 17., 18. gadsimtu mijā tapusī jaunā rezidence. Tur lepni rotātas iekštelpas, Imperatora zāle ar lieliskiem sienu apgleznojumiem un sešpadsmit svētās Romas imperatoru statujas. Jaunajā rezidencē atrodas pilsētas galerija ar vācu, flāmu un franku vecmeistaru mākslas darbu kolekciju. Tur ir istaba, kur Napoleons 1806. gada 6. oktobrī parakstījis kara pieteikumu Prūsijai.

Lielinieku sadedzinātais troņa krēsls

Bambergas vecpilsētā izcils arhitektūras piemineklis ir Bambergas Doms — Svētā Pētera un Svētā Jura katedrāle. Tā būvēta saskanīgā vēlā romāņu un agrā franču gotikas stila apvienojumā. Baznīcai ir četri 81 metru augsti torņi, pa diviem katrā galā, bet ieejas rotātas ar dižām skulptūrām un skaistiem akmens kalumiem. Sākotnējais Bambergas Doms dibināts 11. gadsimta sākumā, pēc tam divas reizes nodedzis ugunsgrēkos un 13. gadsimta pirmajā pusē atjaunots, bet 15. gadsimtā daļēji pārbūvēts. Doms ievērojams arī kā vienīgā vieta Vācijā, kur apbedīts kāds no Romas pāvestiem: te mūža mieru jau gandrīz tūkstoš gadus radis Klements II, kurš pirms tam saucies Bambergas bīskaps Suidgerus Meijendorfs. Viņš 1046. gadā ievēlēts par pāvestu, bet jau 1047. gadā atdevis dvēseli Dievam. Latviešu konversācijas vārdnīca vēstī, ka Klementa II troņa krēslu mantinieki atveduši uz Latviju un glabājuši Meijendorfiem piederošajā Mazstraupes pilī, bet 1919. gadā lielinieki šo vācu vēstures vērtīgo liecinieku sadedzinājuši.
Vēstures gaitai raksturīgi, ka nākamo paaudžu patiesu atzinību, godbijību un cieņu iemanto nevis pasaules varenie, bet sākotnēji necili ļaudis bez varas, bez skaļiem tituliem, bez laicīgās mantas kalniem, toties apveltīti ar izcilām spējām. Viens no viņiem ir apdāvinātais vācu rakstnieks un mūziķis Ernests Teodors Amadejs Hofmans (1776 — 1822). Viņš no 1809. līdz 1813. gadam dzīvojis Bambergā, Šillera laukumā 26. Tagad Hofmana kādreizējā dzīves vietā iekārtots muzejs. Hofmans pēc izglītības bija jurists un jaunībā strādāja tiesā. Vēlāk viņš kļuva atzīts mūzikas kritiku rakstītājs un iedibināja jauno pieeju mūzikas vērtējumam. Hofmans arī pats ir komponējis mūziku, rakstījis romānus, stāstus, noveles. Latvijā pazīstams ir viņa nepabeigtais romāns "Runča Mura dzīves uzskati".

Bavārijas lepnums — Vircburga

Vircburga vēsturiskajos rakstos pirmo reizi minēta 704. gadā, bet 1582. gads ir Vircburgas universitātes dibināšanas gads. Vircburgas liktenis pēdējā karā bijis skaudrāks nekā Bambergai: 1945. gada16. martā sabiedroto bumbvedēju uzlidojums Vircburgas centram ilga tikai 20 minūtes, bet šajos cilvēcei un pasaules kultūrai briesmīgajos mirkļos tika iznīcināta lielākā daļa gleznainās pilsētas pie Mainas upes. Pagāja gadu desmiti, līdz pilsētu saveda atkal kārtībā. Tagad Vircburgā nekas vairs neliecina par kara laika postījumu bezjēdzību, pilsētā ir 128 tūkstoši iedzīvotāju.
Pilsētas lepnums ir rātsnams. Tas celts 13. gadsimtā un 15. — 16. gadsimtā pārbūvēts. Rātsnamu rotā krāšņa fasāde ar 16. gadsimta gleznojumiem un 17. gadsimtā būvēts renesanses stila tornis.
Augstu pāri Vircburgai paceļas Marienbergas cietoksnis. Tā celtniecība sākta 1201. gadā un turpinājusies gadsimtiem ilgi. Cietokšņa vidū stāv pils. Tagad tajā iekārtots Vircburgas vēstures muzejs, bet cietokšņa arsenālā — Frankonijas muzejs ar vācu tēlnieka un kokgriezēja, renesanses mākslinieka Tilmaņa Rīmenšneidera (~ 1460 — 1531) izcilu skulptūru kolekciju. Iepazīstoties ar Rīmenšneidera mākslu, pievērsiet uzmanību: viņš ir viens no tēlniekiem, kuri pirmie atteicās no tradicionālās skulptūru krāsošanas un apzeltīšanas.
Vircburgā ir Vācijā ceturtā pēc lieluma romāņu stila katedrāle – Svētā Kiliana Doms, būvēts 11. — 12. gadsimtā. Doma ziemeļu pusē atrodas Neiminsteres baznīca. Tā būvēta 11. gadsimtā un 18. gadsimtā pārbūvēta baroka stilā. Baznīca uzcelta īru mūka Kiliana un divu citu īru mocekļu apbedījumu vietā. Kilians Vircburgā ieradies 686. gadā un vēlāk nogalināts. Neiminsteres baznīca bagāta ar ievērojamiem mākslas darbiem, to skaitā 15. gadsimtā radītā glezna "Madonna" un T. Rīmenšneidera skulptūra "Grēku nožēlotājs". Ik gadu 8. jūlijā atzīmē Svētā Kiliana dienu un notiek svinīgs gājiens, kad teoloģijas studenti no Neiminsteres baznīcas kapenēm uz Svētā Kiliana katedrāli nes caurspīdīgā kastē ievietotus svēto mocekļu galvaskausus.
Vircburgas austrumos apskatāma viena no pasaules lieliskākajām baroka pilīm Rezidenz. Tās celtniecība ilgusi no 1720. līdz 1744. gadam. 1982. gadā tā uzņemta UNESCO pasaules kultūras mantojumu sarakstā. Rezidenz ievērojamākie apskates objekti ir kāpņu telpa ar pasaulē vislielāko griestu fresku, kuru gleznojis ievērojamākais vēlā baroka Venēcijas skolas pārstāvis Džovanni Batista Tjepolo (1696 — 1770), imperatora zāle pils centrālajā daļā un rokoko stila dārza zāle, kas atrodas tieši zem imperatora zāles, Venēcijas zāle ar gobelēnu "Venēcijas karnevāls", barokāliem rotājumiem pārbagātā pils baznīca Hofkirche un rezidences parādes laukums. Pilī ir T. Rīmenšneidera kokgriezumi, pils celtniecībā piedalījās vācu vēlā baroka arhitekts un būvmeistars Baltazars Neimans (1687 — 1753). Viņš Vircburgā būvējis arī Svētceļnieku baznīcu.
Vircburgā ir divas arhitektoniski interesantas 13. — 15. gadsimtā celtas nespējnieku patversmes: 1319. gadā dibinātais Bürgespital un 1576. gadā dibinātais Juliusspital. Savā laikā par labdarības ziedojumos iegūtiem līdzekļiem tādas patversmes ierīkoja veco ļaužu un invalīdu aprūpei. Arī mūsdienās tajās mājo vairāk nekā tūkstotis Vircburgas nespējnieku. Stāsta, ka pansionāta iemītniekiem ik dienu paredzēts ceturdaļlitrs izcila pašdarināta vīna, bet svētdienās vecīši saņemot pat dubultdevu. Ar augstvērtīgiem vīniem tiekot cienāti arī patversmes viesi.

Vircburgas "Piemaskava vakari"

Vircburgas vecpilsētā uzmanību sev pievērš kāds noplukuša izskata vīrs. Viņš viduslaiku nama pavēnī staipa nodriskāta bajāna plēšas, likdams tam vaidēt dziesmiņas "Podmoskovnije večera" melodiju. Noprotam, ka te darīšana ar bēgli no izbijušās "tautu draudzības" valsts un piestājam aprunāties. Bajānists saka, ka esot no Tulas un te Vircburgā apmeties pie paziņām. Kad brīdi esam parunājuši par laika apstākļiem, mūziķis no Tulas atkal ķeras pie dienišķās maizītes pelnīšanas, spēlēdams "Katjušu", kas upes krastā ilgojas pēc mīļotā. Man prātā nāk līdzības: kā tas ir — nabadzīgais bajānists taču te šobrīd it kā pārstāv Otrā pasaules kara uzvarētāju nāciju un nu viņam ar ziedojumu kasti pie kājām jāstāv karā sakauto namdurvīs, gaidot, kad kāds apžēlosies un atmetīs ubaga grašus.
Bet vēstures dzirnakmeņos maltais mazais cilvēks var sevi uzskatīt arī par "krievu kara upuri". Ar šiem trijiem lielā kombinatora Ostapa Bendera stilā vāciski teiktajiem vārdiem reizēm pietiek, lai vācieši izliktos saprotam, kas par lietu. Teicienu pirmo reizi dzirdēju Vācijā 1996. gadā, kad Visbādenes pievārtē gadījās sastapt krievu valodā runājošu bērnu grupu. Mazulīšu pavadone paskaidroja, ka tie ir bāreņi no Čečenijas, krievu kara upuri. Pēc tam mūsu ceļojumos itin bieži puspajokam, pusnopietni piesauktā piederība "krievu kara upuru" saimei kļuvusi gan kā dvēseles mierinājums, gan kā grēku atlaide sirdsapziņai, gan kā ironija, kad, ārzemēs esot, bagātajam brālim par kādu sīkumu ļoti, ļoti negribas maksāt — par autostāvvietu, par tualetes lietošanu vai par ūdens uzvārīšanu pie elektriskā kontakta. Ja tā padomā, lielvaru varmācības pārcietuši, arī mēs taču ar pilnām tiesībām varam dēvēties par "krievu kara" upuriem līdzīgi kā Čečenijas bārabērni vai kā nule sastaptais Tulas bajānists, kuram vēl ilgi būs liegta pilnvērtīga Eiropas pilsoņa dzīve.

Viljars Tooms

"Lauku Avīze"
9. jūlijs