Bhubanesvāras apkārtnes ainavā rīsu lauki, kalnainās nogāzes, tempļi, alas
lieliski papildina viens otru. Un pirms sākt iepazīt jau pašu pilsētu, sāku
ar tās apkārtni. Netālu no Orisas galvaspilsētas atrodas trīs vēsturiski
budisma templi - Ratnagiri, Udaigiri un Lalitgiri. Slavenākais no tiem ir
Ratnagriri klosteris. Ratnagriri tulkojumā nozīmē Dārgumu kalns. Došos tālāk pārliecināties par šiem vēsturiskajiem dārgumiem.
Jau kopš mūsu ēras sākuma Bhubanesvāras apkaimes kalni sniedza patvērumu dažādu reliģiju pārstāvošiem mūkiem, kuri labprāt meditēja gan pašu, gan mātes Dabas veidotajās alās
No savulaik nozīmīgākās Bubanesvāras tuvumā esošās svētvietas Ratnagiri pāri palikušas ir vien drupas. Tomēr tas patiešām sevī slēpj milzum daudz bagātību. Viena no tām ir 7.gs tapusī Budas skulptūra.
Indiešu meitenes Ratnagiri klosterkalnā. Jāpiebilst, ka šādu svētvietu uzturēšanā liela nozīme ir noteiktajai ieejas maksai. Bet ir noteiktas dažādas cenu kategorijas - indiešiem - 5 rūpijas, citu tautību pārstāvjiem - 100 rūpijas. Varbūt tādēļ daudzi vietējie izvēlas maksāt salīdzinoši simbolisku maksu, lai varētu sarīkot klusu un ģimenisku sestdienas pikniku.
Jau tuvojoties pašai pilsētai, piestāju pie viena no tās tuvumā esošajiem
kalniem - Udaigiri jeb Saullēkta kalna. Lai arī sākumā mani mulsināja
vietvārds Udaigiri, jo tikko apmeklēju budistu vēsturiskos klosterus, kur
vienam no tiem bija tāds pats nosaukums, bet mans vietējais pilsētas gids (kurs runāja nepārtraukti, neapstājoties ne mirkli), teica, ka kalna nosaukums ir devis nosaukumu templim. Tā nu atrados pie Saullēkta kalna, kur jau 1.gs.p.K meditēja džainistu mūki - askēti.
Lielākā daļa Udaigiri alas ir cilvēka roku darbs. Attēlā ir viena no tādām
alām, kas veidota atplestas tīģera mutes formā. Kopumā šajā kompleksā esošās 18 alas ir veidotas dažādos laika posmos. Senākās no tām ir datējamas ar 1.gs.p.K. Kompleksa apmeklējuma laikā uzmanību pievērsa
daudzie mērkaķi, kas neviena netraucēti klīst pa alām. Tomēr jāatzīst, ka
tieši viņi šobrīd nodara vislielāko ļaunumu kompleksam, jo mērkaķi savu draisko rotaļu laikā būtiski bojā alas izveidotos reljefus.
Jau iepazīstot pašu pilsētu, jāsecina, ka tās plānojums ir gana mūsdienīgs.
Pašu pilsētu varētu nosacīti dalīt jaunajā un senajā daļā. Izrādās jaunāko daļu pēc Otrā Pasaules kara ir projektējis un izplānojis vācu pilsētbūvnieks Otto Kenigsbergers. Bet jau atrodoties vecaja Bhubanesvāras
daļā varu tikai iztēloties seno pilsētas varenību, par kuru liecina vien
atsevišķas greznas fasādes, kurām šobrīd gan maz tiek pievērsta uzmanība.
Par Orisas galvaspilsētas vēsturisko varenību vien liecina apmēram 400
tempļi, kas ir mazāk kā puse no visiem vēsturiskajiem tempļiem, kas kādreiz te ir atradusies. Un es tieku iepazīstināta ar vairākiem slaveniem tempļiem. Diemžēl daļā no tiem ne hinduismu praktizējošajiem ieeja ir liegta.
Tāpēc samierinos ar tiem tempļiem, kur par desmitkārt lielāku ieejas maksu man ir ļauts ieiet. Ikviens templis, kuru šodien apmeklēju mani pārsteidz ar ārkārtīgi filigrāniem reljefiem un ciļņiem. Attēlā skatāmas Muktesvāras tempļa mežģīnes, kas katra sevī nes noteiktu stāstu, domu, pamācību.
Ieeja Muktesvāras tempļa galvenajā svētnīcā ir caur vārtiem jeb torānu,
kuru izcilais rotājums ir pirmais, kas ienākot tempļa teritorijā pievērš
uzmanību.
Skolēni, lai arī atvesti uz vienu no nozīmīgākajiem Bhubanisvāras tempļiem, izraisa mērenu haosu, kura likvidēšanā bija jāiesaistās tempļa
darbiniekiem un apsargiem.
Viens no manis apmeklētajiem tempļiem - Brahmesvāras templis un viens no tā daudzajiem ciļņiem, kur tiek nesti ziedojumi, ir veltīts Durgas dievībai.
Šīs indiešu meitenes klusajā 11.gs celtajā Radžarani klosterī risina
trigonometrijas uzdevumus. Šķiet, iedvesmas viņām netrūkst.
Dienas noslēgumā iepazinos jau ar praktiskākām lietām - audumiem un tekstīlijām, īpašu uzmanību pievēršot gan pašam materiālam, gan tajā ieaustiem motīviem. Daudzviet šie motīvi sasaucas ar Indonēziešu rakstiem.
Man tika izrādīti visdažādākie. Izrādās zivs attēlojums kādā no audumiem simbolizē veiksmi un labklājību. Sari malās parasti ieauž tempļu motīvus.
Arī materiālu klāsts ir visdažādākais. Sākot no visizsmalcinātākā zīda līdz
vienkāršam nebalinātam kokvilnas sari.